ZOMER ZEILTOCHT 2017

Staande mast route

Deze zomer zijn wij met onze zeilboot, de Wetterwente gaan varen in Nederland. Wij varen de staande mastroute vanaf de WVA haven in de richting van Woubrugge en daarna door naar Haarlem. Een aantal speciale bruggen, die ook voor ons vanwege de mast open moeten, gaan maar een paar keer per dag open en daarom plannen we dat zo goed mogelijk om de dagvaart redelijk te houden. Na een nacht slapen in Haarlem, varen wij verder via het  Noordzeekanaal naar Durgerdam, net voorbij Amsterdam. Daar ontmoetten wij onze vrienden Wim en Margreet, die de mast op hun boot plat hadden gelegd, om gemakkelijk van Gouda naar Durgerdam te kunnen varen. In Durgerdam gingen zij hun mast omhoog zetten.

foto1

Samen het IJsselmeer op richting Enkhuizen

Omdat wij de wind precies tegen hadden voeren we op de motor. In de boot van Wim en Margreet ontstond een probleem met de motor waardoor die niet meer gebruikt kon worden. Daarom hebben wij ze op sleeptouw meegetrokken naar Volendam. De volgende dag is daar de motor door Wim hersteld met een nieuw onderdeel, dat hij uit Enkhuizen gehaald heeft. Daarna naar Broekerhaven, vlak voor Enkhuizen.

foto2

Naar Makkum

Eerst natuurlijk in Enkhuizen door de sluis. Tot onze verbazing kregen wij in de sluis een verzoek van iemand van een andere zeilboot of wij hen naar de Compagnieshaven in Enkhuizen wilden slepen omdat hun boot een touw in de schroef had gekregen en daarmee de motor geblokkeerd was. Uiteraard hebben we dat gedaan en hun boot na ongeveer een kwartier in de Compagnieshaven naar de wal geschoven. Verder naar Makkum.

foto3

Harlingen en Terschelling

De volgende ochtend heel vroeg naar Harlingen om met voldoende hoogwater en de stroom mee in de Waddenzee te kunnen zeilen. Daar zijn wij een paar dagen gebleven omdat het slecht weer was. Na een mooie zeiltocht en met prachtig weer zijn wij in Terschelling aangekomen. Daar ontmoetten wij Fred en Ellen (vrienden van Wim en Margreet) op hun boot. Na een paar dagen vertrokken Fred en Ellen met Wim en Margreet naar Ameland over de Waddenzee. Omdat de diepte daar voor ons onvoldoende was en ook in de haven in Ameland te weinig diepte voor onze boot was, zijn wij niet meegegaan, maar naar Vlieland vertrokken.

foto4

Vlieland, Texel en Den Helder

Toevallig hebben wij op Vlieland familieleden van mij ontmoet die daar met de tent op het Kampeerterrein Stortemelk stonden.

foto5

Fietsen, wandelen, rondkijken en inkopen hebben wij op Vlieland gedaan. Wij zijn ook in de vuurtoren geweest met het prachtige uitzicht. Daarna zijn we naar Texel gegaan. Een dag later ’s avonds naar Den Helder, omdat wij de volgende dag vroeg om zeven uur met de stroom mee over de Noordzee naar IJmuiden wilden.

Scheveningen

Het was in principe oosten wind. Maar dat varieerde nogal  gedurende die dag. Ongeveer halverwege die dag kwamen wij bij IJmuiden. En toen besloten wij met het leuke weer en rustige zee  meteen maar door te varen naar Scheveningen, maar inmiddels met een lichte tegenstroom. Het laatste uur varen ging toen met harde wind 6 schuin van achteren. De volgende dag was het slecht weer en zijn wij maar in Scheveningen gebleven en hebben daar rondgewandeld.

foto6

Door naar het Haringvliet en Zeeland

Daarna ’s morgens vroeg vertrokken in de richting van Zeeland. Bijna bij de Maasmond melden we dat wij die wilden oversteken. En wij hebben goed opgelet op grote vrachtschepen, die van en naar Rotterdamse havens gingen. Maar we konden rustig doorvaren en op de zandplaat voor de Stellendamsluis hebben we zeehonden gezien en zijn naar Hellevoetsluis gegaan. Daar hebben wij op Wim en Margreet gewacht en toen die een paar dagen later ook gearriveerd waren zijn we samen door het Haringvliet naar Zeeland gevaren. In het Grevelingenmeer geweest en verder de Oosterschelde op. En in Brouwershaven Ad van Loon bezocht in hun nieuwe huis waarheen ze verhuist waren uit Woubrugge.

foto7

Terug naar de thuishaven

Daarna binnendoor via  Dordrecht weer naar Alphen aan den Rijn. Na iets meer dan een maand waren wij weer thuis.