WVA logo 70

WVA nieuws


Van de Voorzitter: December 2019

Geplaatst op 12-12-2019  -  Categorie: Algemeen  -  Auteur: Voorzitter

Met de Mooie Nel aan je rechterhand.  
Ben je snel in Spaarndam belandt. 
Daar is een oude sluis in de Kolk. 
Die wordt bediend door het lokale volk. 
Zo houden ze in dit land iets moois in stand.

Velen van jullie varen wel eens naar Noord-Holland. Het ligt dan voor de hand om dat via Haarlem te doen. Daarna door naar Spaarndam om dan het Noordzeekanaal over te steken.

In Spaarndam ligt een grote sluis, de Rijnlandsluis. In 2011 is hij helemaal vernieuwd. Tol moet worden betaald in het sluiswachter huis. 2 Euro vijftig.

Weinigen weten dat de oude sluis in de Kolk van Spaarndam na renovatie in 2009 weer in gebruik is genomen. De Kolksluis is de oudste voor scheepvaart gemaakte sluis in Europa. Doorvaarthoogte 3,60 meter. Capaciteit vele tientallen schepen in één keer.

spaarndam-2-ps

 

De Kolk in vroeger tijden.

spaarndam-kolksluis-1-ps

Op de website van de Dorpsraad van Spaarndam kunt u de geschiedenis lezen: Geschiedenis

De Kolksluis nu.

spaarndam-3-ps

De bediening is meestal alleen in het weekend en gebeurt helemaal met de hand. De vrijwillige sluiswachters zijn helemaal blij met hun klanten en dat stralen ze ook uit. Koffiedrinken op de kade (even overleg met de vrijwilligers) terwijl de boot wordt geschut is goed te doen. 

spaarndam-kolksluis-2-ps

De donkere dagen voor Kerstmis zijn aangebroken.

De winter is echter nog ver te zoeken. Ik heb onze boot met gesloten koelsysteem en droge uitlaat (nog) niet winterklaar gemaakt. Best kans dat het helemaal niet hoeft. Zolang de watertemperatuur boven de vijf graden blijft is de kans op vorst schade erg klein. Alleen als het plotseling min 10 wordt of zo dan moeten er maatregelen genomen worden. Immers het warmtetransport (convectie) in een stalen boot is heel groot. De warmte wordt uit het diepere water via de kiel omhoog gestuurd. Hierdoor kan je gewoon het weerbericht afwachten voordat er antivries (milieu!!) in het systeem moet. Bij de Lenk is dat alleen het drinkwater aftappen en de WC vullen met antivries, de motor is volledig gesloten en voorzien van koelmiddel.

(Opmerking van redactie: bovenstaande geldt voor dit specifieke schip. De eigenaar neemt het risico om te wachten tot het echt noodzakelijk is. Voor vele schepen is het een must om het schip vroegtijdig winterklaar te maken. Niet of verkeerd winterklaar maken kan desastreuze gevolgen hebben. Er zijn verzekeringsmaatschappijen, die eisen, dat je een factuur voor het winter gereed maken van een gespecialiseerd bedrijf kunt overleggen.)

VNM Participantenraad. 

Ben Larkens en ondergetekende zijn dit jaar naar de algemene ledenvergadering en Participantenraad geweest van  het Verbond Nederlandse Motorbootsport in Leerdam op 9 november. Ik moet zeggen en zeer actieve vereniging met een aantal nuttige voordelen. Naast de bestuurlijke informatie werden er een aantal presentaties gegeven. Het was leuk om te zien hoe Bonne Posthuma van WSV St. Nicolaasga liet zien dat er ook bij andere verenigingen een hoge zelfwerkzaamheid is. Mooie haven, zeker een bezoekje waard komende zomer.

Ada Sanders, juridisch adviseur VNM kwam ook met een aantal adviezen. Vanuit de vergadering werd gevraagd of VNM meer info kan geven over de verschillende verzekeringen die in onze wereld worden aangeboden. Hierover zal men zich buigen en op terug komen.

Andere onderwerpen waar men zich mee bezig houdt zijn uiteraard het lozingsverbod en de uitstoot van oude dieselmotoren. Beide onderwerpen worden steeds meer actueel.
Het lozingsverbod is ingegaan. Urine mag wel het water in de rest niet. Mogelijk moeten we straks poepen in een zakje. Er is sprake van “aan boord “zuiveren of/en verzegelen van de afsluiters van de vuilwatertanks. Alles erg onduidelijk en niet uitvoerbaar. Laat staan handhaafbaar in deze tijd van schaarste aan agenten.
Hoe zou het trouwens met zwanen en ganzen zitten? Gaat de PvD straks ook zakjes aan hen uitdelen? Hebben jullie wel eens een zwaan zien plassen?

Onze WVA-vuilwaterinstallatie werkt prima. Laten we dan in ieder geval zoveel mogelijk doen om de natuur te beschermen en als het kan daar ons vuile water deponeren.

Ik wens jullie allemaal en hele fijne Kerst. Niet te veel oliebollen eten en tot ziens op de nieuwjaarsreceptie op 5 januari 2020.

Vrolijke groeten,
Marius Wulffers
Voorzitter