WVA logo 70

WVA nieuws


Opeens is het er duurzaam varen!

Geplaatst op 08-09-2023  -  Categorie: Algemeen  -  Auteur: Ben Larkens  -  Bron: Ben Larkens

Het overgrote deel van de watersporters vaart nog steeds op diesel of benzine, maar het komt er wel aan, duurzaam varen! Op zich niets mis mee. Misschien varen we over 10 jaar allemaal duurzaamer, we zullen het zien. Wel goed voor de planeet natuurlijk.

Maar er kleven ook nog best wat nadelen aan. Bijvoorbeeld sommige van de huidige volledig elektrisch varende schepen zijn nog minder geschikt om op stromend en door beroepsvaart bevarend water te varen. Je moet er niet aan denken als een accu het begeeft of dat er door snel veranderende weersomstandigheden of stroming opeens meer power wordt gevraagd en de accu sneller leeg is. Dan is er een grotere kans op ongelukken.

Tevens hebben de motoren van deze schepen van tegenwoordig soms nog een zeer laag vermogen. Bijvoorbeeld een motorschip van 8,7m x 2.9m met een 10 Pk motor. Daar schrikken de meeste watersporters met een gewone motor toch wel een beetje van...

electric-powered-1

Deze boot de Nexus Revo 870 Electric heeft een accu capaciteit van 31,5 kilowatt. Bij 16A aansluiting ca. 10 uur laden voordat deze helemaal vol is. Bij zonnig weer heeft de boot een bereik van 50 tot 75 km. Maar er moet dan wel rustig worden gevaren, zo'n 7 tot 8 km/uur.

Beperkte laadmogelijkheden op onze haven:

Natuurlijk is er door het bestuur al best over nagedacht dat dit er aan zat te komen. Op de passanten pagina op de website staat het ook al duidelijk aangegeven bij de tarieven:

"Elektra grootverbruikers, zoals Elektrische/hybride schepen die accu's opladen.
Per KwH via KwH meter €1,00
Svp vooraf melden bij havenmeester.
N.B. Er is hier geen sprake van een aparte laadpaal"

Het probleem is dat laden van een elektrisch vaartuig een veelheid aan kilowatts kost. Al gauw 10 tot 30 kilowatt afhankelijk van de capaciteit en de ladingstoestand van de accu's. Zo'n aantal kan dan in geld best de af te rekenen liggeld prijs overtreffen. Daarom moeten altijd de gebruikte kilowatts bij vertrek van een duurzaam schip worden afgerekend.

Er wordt nog aan gewerkt om een speciaal aansluitpunt te maken voor deze elektrische schepen waarbij een duidelijk goed zichtbare afleesbare meter zal worden gebruikt.

Op dit moment is er voor de Lis een elektra aansluitpunt A1 in de steiger. De kleine en moeilijk afleesbare meter hiervan zit in de elektra kast voor ligplaats 3. Dus bij aankomst eerst deze meterstand opnemen en bij vertrek weer meter opnemen. Het  verschil wordt in rekening gebracht en dient bij vertrek te worden afgerekend.

Als het goed is kan de schipper zelf op zijn app controleren of het gebruikte aantal kilowatts klopt.

electric-powered-app

Identificatie:

Als er een schip naar binnen vaart en er is helemaal geen motor geluid hoorbaar, dan kun je al gauw constateren dat het om een duurzaam varend schip gaat.

De schipper die vandaag naar binnen voer, melde netjes dat hij puur elektrisch vaart en dat hij op de website heeft gelezen dat hij zijn schip hier op kon laden.

Dus werd het schip  voor de Lis afgemeerd en allereerst werd de meterstand A1 opgenomen en daarna kon het schip worden ingeplugd op aansluiting A1 voor de Lis. Laden maar....

Er zijn verschillende gradaties van duurzaam varende schepen:

Hybride elektrisch varend motorschip (vaak met dieselmotor of generator)
Volledig elektrisch varend motorschip
Volledig duurzaam varend zeilschip (met elektramotor)

Natuurlijk blijft een zeilschip zonder motor het meest duurzame vervoermiddel op het water. Daar kan zelfs de roeiboot niet tegen op....

Alle watersporters elektrisch of niet, een goede vaart gewenst! 

Ben Larkens