WVA logo 70

WVA nieuws


KNWV info: Blauwe Golf Verbindend en andere Ontwikkelingen

Geplaatst op 16-04-2016  -  Categorie: Algemeen  -  Auteur: Albert  -  Bron: KNWV Regiovergadering

Tijdens de KNWV Regiovergadering West-Hollland op 7 april 2016 zijn een aantal interessante onderwerpen besproken. Enkele van deze onderwerpen tippen wij in dit nieuwsbericht voor u aan.

Blauwe Golf Verbindend.

Door een vertegenwoordiger van de Provincie Noord-Holland is een interessante presentatie gegeven over "De Blauwe Golf Verbindend", inclusief het Brug Management Systeem (BMS) waar met name de Provincie Noord-Holland vooroploopt in Nederland. Het programma heet “Blauwe Golf Verbindend”. De Blauwe Golf op het water, niet te verwarren met de Grijze Golf, die ook op het water te vinden is.

Het doel van Blauwe Golf Verbindend is een betere informatie-uitwisseling tussen vaarwegbeheerders, vaarweggebruikers en wegverkeer, met betrekking tot real time openingstijden van bruggen en sluizen en de beschikbaarheid van ligplaatsen. Het BMS-project loopt 2 jaar en er wordt dus nog volop verder aan ontwikkeld.

Interessante informatie en voorbeelden kun je nu al vinden op:

http://www.blauwegolfverbindend.nl Hier wordt een uitleg gegeven over het BMS: Brug Management Systeem.

http://www.brugradar.nl Hier kun je zien wat de stratus van een brug is en wanneer hij voor het laatst is geopend. Het regime waar een “Bedienaar” (de vroegere brugwachter) zich aan moet houden zal maximaal 1 opening per half uur worden. Dus je kunt hier ongeveer zien wanneer je een volgende brugopening mag verwachten.

http://www.brugopen.nl Op deze website kun je zien wat de actuele status van een brug is en hoe lang hij de laatste keer open heeft gestaan.

Het plan is, dat je via een speciale, nog te ontwikkelen app, vanaf jouw schip kunt zien, wanneer de volgende brugopening zal zijn. Via AIS wil men ook veel meer konvooivaart gaan realiseren. (Een raadsel is nog hoe men met de doorvaarthoogte van schepen om zal gaan.)

 

De Sprong over het IJ.

De gemeente Amsterdam onderzoekt nieuwe verbindingen tussen de IJ-oevers. Aanleiding daarvoor zijn de stormachtige ontwikkeling in Amsterdam Noord, de toenemende druk op de veren tussen het Centraal Station en Noord en de veiligheid op het IJ.

Voor de korte termijn zijn er 2 extra ponten aangeschaft. Voor de lange termijn wordt er een extra oeververbinding gerealiseerd. (Het KNWV participeert in deze plannen). In 2025 moet er een nieuwe oeververbinding gerealiseerd worden.

Er zijn meerdere opties. Variërend van een tunnel, bruggen en een hangbrug. Een eventuele brug zal 10 meter hoog worden (echter te laag voor cruiseschepen en voor de staande masten.) De scheepvaart moet te allen tijde de stuurboordoever houden dus in een brug komen 2 vallen die open kunnen.

Meer informatie via: http://www.amsterdam.nl/gemeente/volg-beleid/sprong-over-het-ij

 

B.T.W.

Op de Algemene Leden Vergadering heeft onze voorzitter er ook al het een en ander over gezegd. Hieronder nog enige toelichting van de huidige status.

De B.T.W.-discussie is ontstaan, doordat enkele grote commerciële havens naar de EU zijn gegaan, om te klagen over rechtsongelijkheid ten opzichte van verenigingen. Het Koninkrijk der Nederlanden is hiervoor in februari dit jaar op de vingers getikt. Nederland heft geen B.T.W. over "Sport en Recreatie" Dit is een heel rekbaar begrip.

Uitgangspunt voor het niet heffen van B.T.W. is eigenlijk Topsport en sport waarbij lichamelijke prestaties worden geleverd. Voor ligplaatsen van zeilboten hoeft ook in de toekomst dus geen B.T.W. te worden geheven.

Voor Motorboten zal in principe wel B.T.W. geheven moeten gaan worden. Maar voor welke motorboten en waarom wel of waarom niet, is nog onduidelijk. Een vijftal criteria wordt onderzocht. De vorm van de boot, de afmetingen, het vermogen, het gewicht, de snelheid.

Het KNWV is in samenwerking met een aantal aangesloten verenigingen in overleg met het ministerie.

In de Waterkampioen van april van dit jaar, wordt ook aandacht aan dit onderwerp besteed.